الثلاثاء، 11 مارس 2008

اسطورتك الذاتيه


حكايات سندريلا والشاطر حسن
حكاية سنوايت
حكاية الاميره المسحوره
كل الحكايات الى فيها احلام صغيره بريئه
بتحلم فيها الاميره بالفارس بتاعها يجى يخطفها على الحصان
بس الاجمل من كل الحكايات دى
حكايتك انت
الحدوته بتاعتك الى بتعيش تفاصيلها
الى بتفرح معاها وتتالم معاها
اسطورتك الذاتيه
انت فيها الفارس واميرتك يمكن تكون حبيبه رقيقه
او فرصه بدور عليها من زمان
او بلدك الى بتحلم انك تنقذها من الغوغائيه
اجمل حاجه فحياتنا معاركنا
انتصارتنا وانكسارتنا
احلامنا الصغيره الى بتنداس فى زحمة الحياه
او نجاحتنا الى قدرنا نحارب ونوصلها
اكيد بتقولوا ايه لزمة ده دلوقتى
لانى فرحانه جدا سعيده بشكل خايفه قلبى ميحتملهوش
اصلى اخيرا بكتب اسطورتى الذاتيه مع اجمل هديه ربنا بعتهالى مع جوزى وابنى وحبيبى
احساسى بانى انتصرت
عديت على كل خطوط الخوف والالم الى فى السكه
وارتحت اخيرا فحضنه
بكره هحكى للبنوته او للعفريت الى ربنا هيدهولى وهقوله كان ياما كان كان فيه
اميره بتحلم باميرها
ولما لقته الدنيا بخلت عليها بيه
والظروف عاندتها وعاندته
وانكسرت كتير بس فى الاخر علشان هى عنيده انتصرت
وسبيته هو بس يهزمها وياسرها فحضنه

هناك 21 تعليقًا:

صوت من مصر يقول...

اول تعليق على السريع كده يعنى عشان موستعجل
انا عمرى ما فكرت ان يكون ليه حدوته ولا حتى انى اكون اسطوره انا بحلم بسوق العيش على راى المثل ؟
جميل جدا يا شيماء

كلية السياحة والفنادق يقول...

بجد إسلوب جديد وجميل ورائع فالكتابة
وحكاية الإسطورة دى صعبة شوية , لأن لو واحد كان عايز يبقى إسطورة او ليه حكايه كان عمل كده من زمان
شيماء : تحياتى لإسلوبك المنفرد وقلمك الساحر
محمود

Desert cat يقول...

حبيبتى الف الف مبروك على الهدية اللى جاية لك من رب العالمين
وان شاء الله تحكى له اجمل حدوتة فى الدنيا
حدوته ماما وبابا
امواااااااااه
كبيرة ليكى وللنونو

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

انا اسطورتى وقفت عند الى حب ولا طلش وعجبانى قوى انى اعيش فى اطلالها

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

نسيت ابارك الف مبروك على الهديه

قلوب بتغنى يقول...

صوت من مصر
صباحو عسل
اخباراتك بقيت مستعجل قوى اليومين دول
المهم
مجرد حلمك بسوق العيش وحربك علشان رغيف من المدعم ابو خمسه صاغ دى فى حد ذاتها اسطرتك يا معلم
اسطورتك ممكن تكون ابسط حلم بتحلمه حتى لو كان رغيف عيش
اشطات

قلوب بتغنى يقول...

محمود
اولا سعيده بمرورك على مدونتى
انا مقصدتش بموضوع الاسطوره دى انك تكون حاجه جامده يعنى
انا بقول ان ابسط واقل حلم تكون انت فيه البطل يبقى اسطورتك
شكرا على ذوقك

قلوب بتغنى يقول...

desartcat
قطتى الجميله عقبالك

قلوب بتغنى يقول...

رئيس جمهورية نفسه
والله منور
شوف حتى الى انت بتقوله ده
حكايتك الشخصيه
حدوتك الى انت بطلها
مع انى مش معاك فى حكاية انك تعيش على الاطلال
الدنيا اججمل من اننا نتفرج عليها من بره بس لازم تشارك

صاحب المضيفة يقول...

يارب يزيد سعادتك كمان وكمان


ويوفقك لكل خير يارب


دمت بخير

صوت من مصر يقول...

بجد هو ليه الناس مقتنعه انى خلاص بقيت مرتبط برغيف العيش لا والله بس عشان انا مصرى ليه احلام عايز احققها مش عايز اكون زى جيفاره ولا حتى عبد الناصر لكن عايز اشوف نفسى وانا معايه 3 جنيه اكل بيهم فول او حتى عيش حاف

قلوب بتغنى يقول...

صباحو كمان مره يا محمد
يابنى مش حوار انك بقيت مرتبط برغيف العيش طب ما كلنا بقينا بنحلم بحتة عيش نضيف
صدقنى ده بقى اهم حلم عند اى حد يحمل الجنسيه المصريه

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

ربنا يسعد أيامك ... وتكتبي أسطورة جديدة وحكاية جميلة مافيهاش عفاريت ولا أبو رجل مسلوخة
تحياتي

walaa يقول...

الحمد لله اللى انت قدرتى تكسرى كل الحواجز وتعديها وتوصلى للانت عايزها
وما اجمل الوصول الى الحبييب والعيش بجواره
فهنيئا لك وادام الله عليك الفرحه
تحياتى ولاء

حسن ارابيسك يقول...

موضوع الحواديت
موضوع لقيت نفسي مدبس فيه قعدت تقريبا حوالي شهرين زمان لما كان ابنها صغير وكنت في أول ليلة حكيت له حدوته من تاليفي وكانت مثيرة جدا وعليها كل يوم مااقدرش انام وكان ينام جنبي الا لما يقولي هااا وبعدين هااا وبعدين لحد ماخلص الحدوته وكانت المفاجأة لي اني وجدت نفسي أقدر الف حواديت للأطفال يمكت ده راجع من اني كنت برسم رسومات لقصص الأطفال المترجة لأحدى دور النشر والموضوع في حد ذاته حلو وانت لاقيا كتاكيت حلوة كده حواليكي لسه خيالهم بكر وأخضر قاعدين منصتين للحدوته

لكن بالنسبه لموضوعك كلنا بنعيش حدوته كل واحد في الدنيا دي عايش جوه حدوة من صنع يده

تحياتي
أرابيسك

قلوب بتغنى يقول...

المفقوعه مرارتها
الله يكرمك ويسعدك انت كمان ويخلصك من الجنان الى انتى عايشه فيه
____________________
walaa
ادام الله الفرحه ايه وليكى يا قمر

قلوب بتغنى يقول...

العزيز حسن ارابيسك
تسعدنى زيارتك دائما
لا عجب انك قادر على اثارة خيال واعجاب صغار اصحاب قلوب خضراء اذا كنت قادر على اثارة انبهار عقول كبيره
مليئه بتجارب الحياه
تحياتى لاسلوبك الراقى

dina يقول...

الله
بجد كلامك جميل جدا و صادق جدا جدا جداااااااااااااااااااا و فعلا كل حدوتة خاصة بالاتنيين اللى عايشينها و دا الحلو...ربنا يهنيكوا ببعض يا رب و ماتقوليش كدا بقى كتير عشان الحسد

بارك الله لكما و بارك عليكما

mostafa rayan يقول...

عندك حق المشكلة بقي ان اسطورتيدي تعباني شوية بحارب معاها ومش عارف ازاي احصل عليها بس انا ورائها مش هيأس

قديسك مولاتى يقول...

جميل جدا انك تحاربى الدنيا عشان خاطر فكره . بس المشكله اننا مش عارفين ياترى الناس او الافكار اللى احنا بنحاربها هى اللى فيها الغلط ولا الفكره اللى جوانا هى اللى غلط . مش مشكله هانقول نجرب ومش هانخسر حاجه وادينا بنتعلم . لكن بعد السنين ماتمر وتموت جوانا الرغبه فى المغامره والفكره تدبل جوانا وتخنقها خيوط العنكبوت , نفتكر الناس اللى كانوا بيحاربوا الفكره وساعتها مش هانشوفهم اشرار القصه زى زمان و بالعكس هانشوفهم انهم هما اللى كانوا الصح واننا ماكناش بنحارب غير طواحين الهوا . حرب فاشله استنزفتنا وافتكرنا فى النهايه اننا فيها منتصرين ..ويمكن المسرحيه تطول لكن مهما تطول هانكتشف فى النهايه انها كانت مسرحيه ولازم يجى لها يوم وتنزل ستايرها والحقيقه تبان ورا الكواليس ..

قديسك مولاتى يقول...

هى دى الفكره بس بعد الجواطر الغريبه دى نسيت امسى عليكى ياشيمو ..ايتها الوقحه وماتستغربيش انا وصلت للمدونه دى ازاى لانى انا نفسى مااعرفش انا لقيتها فى طريقى زى ماانتى فى يوم لقتينى فى طريقك .زوالف مبروك على الخبر الجميل اللى انا سمعته من الشله الضايعه وعلى العموم انا لى مدونه على نفس الموقع يارب تعجبك ..وربنا يكرمك بحته واد يكون شبهك مش شبه واد حسنى عشان شكله وحش . يلا ياشيمو happy good life